De eerste vangst met een emotionele waarde.

De eerste karper met emotionele waarde
Het is maandagmorgen rond de klok van half 8 dat ik mijn ogen open en gelijk maar het bed uitschiet. Eenmaal beneden gekomen gelijk maar even naar buiten, en kijk op de thermometer hoe het gesteld was met de temperatuur, nou -2 graden, dus een teken aan de wand dat het nog flink had uitgepakt, maar mijn besluit stond vast om het maar eens te proberen om de eerste van het jaar op de mat te krijgen.

Had gekozen voor een zeer ondiep watertje en eenmaal te zijn aangekomen, scheen de zon al volop. Maar was er aan de ene kant van het putje nog bedekt met een dun ijslaagje, maar goed het spreekwoord zegt, wie niet waagt wie niet wint toch?. Als ik op dat plasje vis dan vis ik nooit met twee hengels maar met een hengel. Vindt zelf persoonlijk dat de hengeldruk dan al te groot is, maar goed het ging gebeuren.

Had een method gemonteerd met een onderlijntje van zo’n 10cm  en breng je op deze manier maar een beetje voer en had als haakaas een mini boilie van 10mm, gooide het geheel net naast een dun laagje ijs wat nog op het water zat en op een diepte van 50 a 60cm water, wat ik altijd doe was even op de klok kijken en stond de wijzer op 10 uur, na ruim een uurtje vliegt de waker de lucht in en is het al raak, de vis wilde ondanks het koude water toch nog flink vechten en gleed even later een puntgave schub het landingsnet in en kon voor mij de dag al niet meer stuk.

De hengel van mijn vader bracht de eerste
karper van 2013.
De eerste vis van 2013 was een feit geworden en bleef het op enkele lichte aanbeten na rustig en vertrok ik om vier uur weer huiswaarts met een goed gevoel. Ook had deze vangst een emotionele waarde omdat deze vis aan de hengel van mijn vader werd gevangen die vorig jaar op 6 september overleed en voor zijn overlijden mij deze hengel had gegund waarmee hij zelf ook zeer veel karper heeft gevangen.

Had hem belooft om zeker verschillende malen van deze pracht stok gebruik te maken en warempel  hiermee ook nog de eerste vis van het jaar, en dan gaat er op dat moment wel even wat door je heen, dan komen ook de oude tijden die we samen hebben doorgebracht weer  boven drijven, maar weet zeker dat hij trots zou zijn als hij dit weer hoorde.

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.