Zo maar eens een doordeweekse dag in juni op de karper.



De vechterbaas van 1997
Ik weet het nog als de dag van gisteren dat ik in de eerste week van juni in 1997 eerst naar de baas moest. Werkte toen die tijd op Berghuizer papierfabriek en was het woensdag, het weer was geweldig en spookte het steeds door mijn hoofd om een vrije middag te nemen, eenmaal bij de chef aangekomen vroeg ik hem als ik vrij kon krijgen.

Het antwoord wat ik kreeg was, ‘je zult wel naar het water gaan’? Waarop ik antwoorden ‘het is zo mooi weer’, nou je gaat maar. Om twaalf uur snel in de auto naar huis, brood klaar maken, koffie zetten en alle nodige spullen in de auto laden. Had besloten om naar de dompekolk te gaan en het dit keer eens op de ouderwetse manier te gaan proberen, dus geen boilie of hair maar met deegballen.  Rond half twee lagen beide hengels voorzien van het zachte aas te water en kon de sessie van start.

De eerste uren kreeg ik wel af en toe een rukje aan de lijn maar bleven de snelle aanbeten uit totdat het rond half vijf is, het kurken balletje vliegt als een raket naar boven en krult de lijn flink van de molen. Deze vis wilde flink vechten wat vaak op dit water gebeurd, na 10 minuten geeft een mooie schub zich gewonnen en is de buit binnen. Daarna blijft het stil en besloot rond half zeven weer huiswaarts te keren, maar was de snippermiddag niet voor niets geweest. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.