Rumoerige karpers niet echt honger.


Het is dinsdag 16 april wanneer ik besluit om maar eens vroeg te gaan richting Kampen, daar liggen drie mooie wateren aan heen gesloten bij elkaar. Voor mijzelf had ik besloten om eerst maar eens met een hengel  te gaan struinen en had op verschillende plekjes een klein beetje gevoerd. Rond 7 uur ben ik begonnen op het eerste plekje om het daar maar eens een uurtje te gaan proberen, maar zag geen teken van leven.

Op naar de volgende plek en lag ik bij de ingang van een sloot die uitmond in een van de kolken, daar was wel actie, zeker gezien in het water , drie mooie schubkarpers kwamen steeds dichterbij het aas in de buurt maar hadden schijnbaar daar geen oog voor. Op naar de volgende plek waar ik een vis zie zwemmen en deze zelfs het aas heel voorzichtig voor hou, ook deze karper denkt ‘dag kerel, heb geen honger.

Daarna besluit ik om rond 10 uur een vaste plek te kiezen en begin ook met een beetje maïs aan te voeren, dus geen grote hoeveelheden, want het kan wel mooi weer zijn maar het water is nog niet op een dusdanige temperatuur dat de vissen als een raket er op vliegen. Een hengel had ik strak voor de rietkraag langs gegooid maar bleek tegen half 1 daar ook geen enkel actie af te komen, ook aan de andere was geen enkel signaal te bespeuren. Ook kreeg ik nog even bezoek van de Boa man die even met zijn hond aan het wandelen was en vertelde ik hem dat er weinig aanbeten te zien waren.

Maar goed zoals altijd blijf ik bezig en pak de hengel bij het riet vandaan en doe de nodige aanpassingen, monteer een method en verklein mijn haakkeuze en maak daarbij snel verteerbaar voer klaar om deze op de method aan te brengen. Ja en dan weet je dat er nu van alles te vangen is. Na de eerste gooi is het al raak, een dikke brasem, daarna volgt nummer twee en drie,  menig karpervisser vindt dit maar niks, maar even later komt vriend Benny even een bezoekje brengen en vliegt de waker als een F16 naar boven, en ja hoor, het is uiteindelijk een projectspiegel die er puntgaaf uitziet.

We zeiden al tegen elkaar , wie het kleine niet eert is het grote niet weert, en zeker gezien in deze tijd moet je alle vis dan maar accepteren, daarna pikte ik nog twee brasems en bleef het bij deze ene spiegel..maar zoals het spreekwoord zegt beter wat als helemaal niets.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.