Uitdaging aan Prinses Margrietkanaal levert geen karper op.

Het is Vrijdag 19 juli wanneer we koers zetten richting onze vakantiebestemming en wel naar het hoge noorden, Friesland . Al heel wat jaren zijn we daar te gast in dit vakantiehuisje (links op de foto) en had ik dit keer besloten om 14 dagen lang het te gaan proberen om een kanaalvis te verschalken uit het Prinses Margriet kanaal.

Eenmaal te zijn aangekomen was het gelijk even zoeken naar een locatie waar ik van dacht dat daar de karpers hun aas wel zouden halen. Dus volop even aan de gang om met Holland Baits het nodige te brengen. Een dag later en wel op Zaterdagmorgen worden de beide hengels van aas voorzien en kan de vissessie beginnen.

Tussendoor zijn de eerste contacten op de gezellige camping alweer gelegd en komt er een man uit Hillegom (Peter)  bij me en vraagt, bent u ook op karper aan het vissen?’waarop ik hem als antwoord geef “dat heeft u goed gezien‘. een dag later heeft hij ook al zijn attributen voor de dag gehaald en pakt ook fiks uit om flink wat boilies te brengen op zijn gekozen stek, waarna hij ook al snel in actie komt.

De eerste nacht bleef hij doorgaan terwijl ik de nachtrust nam gezien mijn gezondheidsredenen. De nacht verstrijkt en is het alweer snel voor mij zes uur en ben ik weer precent en ga ik gelijk van start. Inmiddels is het voor mij de Hillegommer een viscollega geworden die een uur later wat slaperig van zijn stretcher stapt, en geeft aan, nog geen piep gehad meneer, waarop ik zeg,’noem mij maar gewoon Evert. Ach het is pas de eerste dag man, er zijn nog kansen genoeg laat ik hem weten. 

Had er nog steeds vertrouwen in,  maar de dagen vlogen voorbij en bleef het akelig stil, inmiddels contact met de Friese karpervissers gezocht die mij vertelde dat er weinig vissen van het kanaal af waren gekomen maar wel vissen waren gevangen van 47, 44, en 40 pond. Dus geduld, geduld dat is wat je hier in het Friese water moet hebben. Toen ik dit hoorde kreeg ik weer hoop, maar Peter zag het niet meer zitten en stopte op Woensdag met zijn sessie , wel raar dacht ik, maar dat had een andere redenen, waarom, ik heb gelachen waar hij zelf niet blij mee was, maar goed daar wil ik niet over uitweiden. Op Vrijdag komt hij afscheid van me nemen en vraagt, nou, en al een kanaalkanjer op de mat? Helaas niet kerel maar heb nog een week de tijd en hou de moed er in. Daarna zwaai ik hem uit en is voor hem dit een bedenkende vakantie geweest, dat was te merken aan zijn verhaal. 

Goed inmiddels is het rond kwart over drie op Vrijdag 26 juli en komt er een wist busje naar het huisje rijden die ook vlak aan het Prinses Margriet kanaal staat en stapt er een grote forse man uit waarmee ik gelijk contact krijg, zo u zit op karper vraagt hij, ja inderdaad al een week en is het op een enkele brasem na stil gebleven. Hij laat ook weten om het eens te gaan proberen en laat al snel zijn naam weten, ik ben Pedro en kletsen we heel gauw over het vissen en over zijn dagelijks leven, en heeft hij een eigen bedrijf samen met zijn broer. Waarna ik al snel de naam Sok zie staan. Dus kan het niet missen dat hij Pedro Sok heet,  en inderdaad dat klopte achteraf. Pedro was er als de kippen bij en pakte gelijk al zijn nodige visspullen uit de bus en had al het nodige bij de hand, van voerboot tot grote boot en al het andere wat voor hem van belang was. Eenmaal alles voor elkaar werd het nodige voer gebracht en gingen ook zijn hengels te water. Het voordeel voor mij was dat Pedro een huisje had wat zeer goed verlicht was en kon ik zo ook een paar nachten doorvissen met hem.

Maar het bleef stil totdat van Dinsdag op Woensdagnacht mijn pieper keihard begon te joelen en ik gelijk vanuit mijn huisje naar de hengel vloog, maar bleef dit alles helaas zoals ik dat noem bij lucht. Nog geen 3 uur later krijgt Sok een run en ook hij vangt bot, dit is wel even balen op zo’n moment. 
Maar goed we gaan met zijn tweeën rustig door en blijven met de verrekijker vooral in de avond opletten, we zien een aantal keren flink actie. Ik besluit om met een hengel eens een andere plek te kiezen terwijl Pedro met zijn boot helemaal naar de overkant gaat vissen, omdat er grote vrachtschepen af en aan blijven doorkomen plaats Sok een aantal flinke toploden. 

Het plan lijkt een dag later te slagen, want Pedro krijgt aan die hengel een volle run maar heeft die vis de weg al gevonden, hij zette zich in een mum van tijd vast om een paaltje onder water en is deze kans weer verkeken. Bij mij blijft het stil en nog eens stil , waarna ik een hengel laat liggen met een bol en de ander omtover tot een kleine pop up 10mm  plus daar bovenop een kunstmaïs en daarbij voer ik ook wat partikels maar er kwam ook daarbij geen enkele actie. Rond vijf uur en wel op Donderdagmiddag 1 augustus is het over en uit voor mij omdat de tijd zowat om was op mijn vakantieadres en alles weer schoon gemaakt moest worden. Het was dus 14 dagen blanken helaas, maar ondanks dat heb ik weer vele mooie verhalen gehoord en mooie dingen beleeft en karpervissers mee gemaakt die de medemens nog een dikke karper gunde en dat vond ik meer dan geweldig..

Pedro had toch nog vis op de mat.
Ho ja ik zou het haast vergeten maar Pedro vis zelf ruim 7 jaar en liet ook nog een testvisser voor een nacht komen die zeker ook van wanten weet, maar ook hij kon geen vis aan de bek krijgen zoals ze dat In Drenthe noemen. Al met al hebben we samen weer een fijne vakantie gehad en blijf ik dit als een mooie herinnering in mijn hart mee dragen. 

Tot slot wil ik ook even laten weten dat Pedro Sok toch nog een grashapper van 29 pond aan de haak weet te slaan terwijl wij de rommel thuis van de vakantie weer aan het opruimen waren, en is het daarbij gebleven. 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.

Bierworst laat menig karper verleiden.