Eerste karper van het jaar is binnen.

Het is zo maar een doordeweekse dag in januari, ja u leest het goed in (januari). Ik kan me niet heugen wanneer ik in al die jaren die achter ons liggen, ik in deze maand aan het water heb doorgebracht. Meestal eind februari, begin maart kwam ik pas voor het eerst weer aan de waterkant maar zijn we nu in 2014 toch echt wel verwend..

Rond 10 uur kom ik aan in een van de wateren van HSV Ons vermaak uit Kampen, ja en daar is de keuze zeer groot, want deze hengelsport vereniging heeft een scala aan viswater die over het algemeen goed bezet is met karper. In de winter ben ik geen statische visser en ben ik vaak actief met de feeder, zo doe ik ook de nodige aanpassing, zoals met dunnen en flexibele onderlijnen vissen. Ook pas ik de nodige basislijn aan die lang niet de lijndikte heeft waarmee ik in de zomer vis. Begrijp het zeker dat daar de meningen over zijn verdeeld, maar goed,

Gebruik vaak kunstaas als haakaas, zoals kunstmaïs of kunst bollies, en is bij mij veel voer brengen uit den boze, zag onlangs nog een aantal karpervissers die enorm veel voer brachten, en dat bij een watertemperatuur van amper vijf graden, ja en dat in een visput. Ik gebruik per inworp een pingpong balletje aan voer en absoluut niet meer. Het verschil is wel dat ik in het begin om het half uur tot een uur steeds weer dit ritueel herhaal. Doe dit echter op soms vier verschillende plaatsen in het water. 

De eerste van het jaar 2014
En dan is het mooiste dat je verschillende dieptes van het water kunt afvissen, zo ging dit vandaag ook ( 8 januari) op de tweede stek kreeg ik na 2 uur een flinke aanbeet en mag ik ongeveer 2 minuten er plezier van hebben want krijg ik helaas een losschieter, nou jammer dan. Daarna besluit ik om het wat dichter aan de kant te gaan proberen waar ik in de morgen als eerste was begonnen, en warempel, met succes, het haakaas lag er nog geen 15 minuten of de feedertop vliegt als een raket om en kan de dril beginnen, even later glijd een spiegeltje het net in en is de eerste karper van het jaar een feit.

Dit doet je weer deugd en geeft je weer vertrouwen in de aanpak van vissen, alles zat ook mee vandaag, het weer (12 gr) zuidwestenwind, en dat in deze tijd. Wil toch weer tot slot degenen die dit lezen weer op het hart drukken, vis alstublieft met beleid op karper in de wintermaanden, want het gebeurd nog teveel dat zonder nadenken enorme voercampagnes worden aangelegd en dat is echt niet nodig. Het is een kwestie van zoeken naar karper, waarbij als je weet waar ze zitten een balletje voer al mooie vangsten oplevert.

Wie weet komt er nog een kans om op deze manier nog weer even op karper te vissen, nu ik dit schrijf lijkt de winter er toch aan te komen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.