Tevreden over de vangsten van 2014.

We naderen het einde, zowel van het jaar, maar ook het echte karperseizoen glijdt nu bergafwaarts. De warmte maakt langzaam plaats voor de koude oosten en noorden winden, en dan weten we ook dat de vangsten zullen afnemen.

Ik kijk even terug naar een visseizoen waar ups en downs in te vinden waren en er grote verschillen hebben opgetreden. Zeker in het begin, van het jaar. Kwam mede door de snelle stijging van temperatuur en wij allen dachten nu gaat het gebeuren. Maar kregen we alsnog weer een ommekeer, van warm naar koud. 

In mei begon langzaam maar zeker de karpers echt actief te worden op de putten waar ik heb gevist, en heb ik zowel gevangen op de boilies als op partikels en kunstaas. Ook in juni was dit het geval , maar was daarna te merken dat mede doordat er velen de boilie weer hadden ingezet, de vangsten wel zeer snel afnamen.

Dan is het een kwestie om het weer anders te doen, en heeft dat weer veel karpers
opgeleverd. Ik zeg altijd maar, wie niet waagt wie niet wint, het levert meestal wel zijn vruchten af. De tijd van de zomervakantie brak aan en begon het steeds moeilijker te worden om een karper op de mat te krijgen. Maar mijn ervaring heeft geleerd dat dit al vele jaren het geval is,de karper lacht ons weer uit, doordat die ook lekker geniet van het natuurlijke voedsel waar die eigenlijk niet veel voor hoeft te doen. En daarvan was genoeg in de aanbieding. 

Kijk ik terug naar de serie vangsten dan is dat bij 2013 wel heel anders afgelopen, waren het toen nog acht in een serie, was het nu in 2014 drie tot vier in een serie, dus wel even wat anders. Ook heb ik gemerkt dat er minder schubkarpers zijn gevangen en meer spiegels op de mat lagen. Daar is nog wel een hele discussie over aan de gang, we weten dat van nature de spiegel veel brutaler is dan de schub en een snelgroeier is. Ja dan kun je, de klok er wel op gelijk zetten dat de spiegel in het aasgedrag de overhand gaat krijgen. Dit is op vele putten bewezen na de vangsten die ik daar hebt geboekt. 

Ook in dit jaar heb ik minder zware vissen gevangen, (maar het ene jaar is het andere niet), ik heb er geen moeite mee als ik eerlijk moet zijn, bij mij is en was alles welkom. Al met al ben ik zeker niet ontevreden, en kan terugkijken naar een prima karperseizoen waar ik nieuwe uitdagingen heb ondernomen en ook nog leuk heb kunnen vangen. Zal zeker als het nog kan de laatste weken van het jaar een poging doen, maar zit eigenlijk met mijn hoofd alweer in het nieuwe seizoen, wachten op de eerste warme zonnestralen waar de winter dan alweer achter ons ligt. 
Hoop dat jullie allen ook terug kunnen kijken naar een mooi visjaar en tevreden waren over de vangsten. Hierbij wens ik een ieder die dit leest hele fijne kerstdagen en zeer goede vangsten in 2015. 

En tot slot wat ik altijd bij elk verhaal schrijf, vis verantwoord op karper, want zo kunnen we met zijn allen nog jaren van onze passie genieten. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.