Verscholen achter het riet.

Het is een doordeweekse dag in de maand mei, het jaar kan ik me zeker ook nog goed herinneren (1999). Had zelf ook een dagje vrij genomen en besloten om maar eens koers te zetten richting het Noorddiep, een van de mooiste wateren van hengelsportvereniging Ons Vermaak uit Kampen.

Het lang gestrekte water heeft een plenty aan mogelijkheden, en kun je daar alle kanten op. In die tijd werd er ook zeer veel met de pen gevist. Al struinend liep men dan dit water af op zoek naar karper. Het was woensdag en het weer was prima te noemen, een stralende zon en een zwak windje met een graad of twintig motiveerde je extra om er maar eens goed voor te gaan zitten.

Eenmaal te zijn aangekomen, zag ik een auto staan, maar er was verder niemand te zien. Nadat ik mijn eigen spullen had gepakt om het weiland in te gaan zie ik in eens een hoedje boven het riet uitkomen. Toen ik dichterbij kwam bleek dit een oud mannetje te zijn, en ik hem begroet met goedemorgen. De man reageerde vrolijk en zei' zo u gaat het ook maar eens proberen?'. Waarop ik gelijk reageer en aangeef, om een poging te wagen.

Daarna babbelen we verder, en laat de man weten altijd met een dobbertje op karper te vissen, en verteld dat de hele tijd stil zitten op een plek niets voor hem is. Ik kon merken dat hij niet voor het statische vissen was, in mijn ogen missen we dan teveel vis zei hij. Daarna zet hij zijn hoedje weer even recht en zakt het pennetje gelijk weg, en warempel glijd even later een mooie schubkarper het net binnen.

En simpele maiskorrel en een beetje lokvoer had zijn werk weer gedaan. Zo nu ga ik maar weer eens verder op geeft hij te kennen, en laat tussen neus en lip door weten. “Dit zullen we in de toekomst niet veel meer zien jongeman, dat we verscholen liggen zitten achter het riet”. En heeft hij min of meer deels gelijk gekregen.

Nu we naar de hedendaagse karpervisserij kijken zijn er niet zoveel meer die er even met een dobbertje van tussen gaan om een karper te verschalken. Wat wel in opkomst is tegenwoordig, is het vissen op karper met de feederhengel en is dit zeker ook een must om te doen. Zelfs oude statische karperfanaten zijn hier inmiddels toe over gestapt en zien dit ook weer als een nieuwe uitdaging.



Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.