Mijn eerste vis nacht op karper zat vol verrassingen.


Dit is wel heel wat jaren geleden waar dit onderwerp overgaat. Weet nog goed dat in die tijd bekend werd dat je voor het eerst aan de putten van HSV Ons Vermaak uit Kampen in de nacht op karper mocht vissen. 

In die tijd stond alles op zijn kop, nachtvissen? Hadden we eigenlijk nooit zo bij stil gestaan al hoorde je dat elders bij verenigingen groen licht was gegeven om in de nacht op karper te vissen. 

Nou ik weet nog goed, samen met broer Marten hadden we besloten om samen naar de Koerskolk af te reizen. Een prachtige put om nacht te vissen, je kunt wel zeggen een van de mooiste wateren van HSV. 

Daar was rust, geen last van drukte, geen huizen te vinden. Zo nu en dan kwam een fiets of een auto langs. Maar in de nacht was het er akelig stil. Toen wij samen op pad gingen was het weer geweldig, de zon scheen nog uitbundig toen we aankwamen en was het met 20 graden en een briesje uit het zuidwesten prima visweer. Je kunt wel nagaan voor het eerst nachtvissen was wel heel wat voor ons beiden. Veel in die tijd was er nog niet, een paar V steunen en twee achtersteunen was alles. 

Twee holglas werphengels met een lengte van 3.30cm was voldoende, deegballen was het
haakaas en een paar kurken wakertjes en een tuinstoel waar je goed op kon zitten. Nadat we alles hadden opgebouwd kon het dan eindelijk beginnen, maar totaal geen ervaring met het nachtvissen. Broer Marten liet weten dat het tijd voor koffie was , en daar sloot ik me graag bij aan. Zo nu en dan zagen we wat lichte aanbeten maar echt doorzetten was er nog niet bij.

Langzaam maar zeker kwamen we in de duisternis te zitten en werd het even later echt donker. We hadden uit voorzorg een paar glazen potjes mee genomen om daar een kaarsje in te laten branden, want zo konden we zien waar de wakers zich bevonden. Het is rond twaalf uur dat broer Martin de eerste karper binnen haalde. Trots en blij waren we samen, en zeiden, zie dat nachtvissen werkt toch wel, je kunt wel nagaan, dan ben je net een klein kind,maar vonden het geweldig. Na een paar uur laat ik weten aan mijn broer, heb wel zin in een plakkien brood, dan komt het moment. 

Ik grijp in mijn tas en vliegen er tal van waterratten alle kanten op, ik schrik m’n hoedje, en denk wat zullen we nu beleven, ja als je niet weet wat er in de nacht zich afspeelt langs de waterkant dan is het ook niet zo verwonderlijk. 

Had alles vrij en blij open staan en zelfs mijn voeremmer. Ook daar hadden de ratten al dankbaar gebruik van gemaakt. mijn broer genoot er volop van en vond het geweldig wat mijn overkwam. Daarna heb ik alles maar goed afgesloten en mochten we samen in die nacht samen nog zeven karpers er bij vangen.

Zo was het een eerste nacht vol verrassingen, zowel ratten in de tas maar ook veel karper op de kant. Een nacht om nooit te vergeten. In deze tijd kun je, je daar goed tegen bewapenen, maar moest je vroeger met de riemen roeien die je had. Daarna heb ikzelf nog heel wat nachten doorgebracht aan de waterkant met mooie vangsten. Dit zijn dingen die je altijd bijblijven. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.

Bierworst laat menig karper verleiden.