De Koerskolk is een water met een rijk verleden.

De 'Koerskolk' Met een rijk verleden

Je kunt het haast niet voorstellen maar dat de tijd vliegt is wel duidelijk. Als klein jongetje ging ik mee met mijn vader achter op de brommer en was ik al snel besmet met het virus vissen op karper. Het zit in de genen zeggen ze wel eens, want ook mijn broer is nog altijd actief met het vissen op karper. Eerst was het vreemd als je als jongetje op zo'n groot water aankomt en heb je geen idee wat er leefde in deze wel bijzondere kolk en wel de 'Koerskolk'.

De kleine vechtersbazen van toen

In mijn jeugd leefde er al zeer veel vis en mochten de leden van HV Ons Vermaak uit Kampen graag dit water bezoeken. Van witvisser tot karpervisser was wel te vinden langs dit water waar je door het rijke bosgebied prachtig kon zitten. Heb de tijd van deegballen ook mee gemaakt en dat was wel een zeer mooie tijd moet ik zeggen. Verschillende aassoorten die men aanbood verleide menig karper en daar maakte ik natuurlijk ook zeker gebruik van. Naarmate je ouder werd ga je op eigen benen staan en zoek jezelf een richting op waar ik mij ook prima thuis in voelde. In die tijd waren de karpers nog niet echt op gewicht maar was het een must om die kleine vechtersbazen te vangen.

Toen de tijd kwam dat je mocht nachtvissen op dit water was al snel duidelijk dat de 'Koerskolk' het water zou gaan worden waar velen de nacht door zouden brengen om een vis te verschalken. De vissen waren nu ook al veel meer op gewicht, en kon je flinke aantallen vangen. Heel wat mensen heb ik daar leren kennen en heb ik daar een rijk verleden aan moet ik zeggen. Ik denk dat er velen met deze uitspraak eens zullen zijn.

De kleine karpers die later groter werden. 

Maar er kwam een moment dat we eigenlijk met zijn allen verbijsterd waren toen we te horen kregen dat dit prachtige water gesloten zou worden in verband met de aanleg van de bypass. De Hengellaarsvereniging uit Kampen maakte tijdens de ledenvergadering toen bekend dat er gekozen moest worden. Daar kwam uit, verkopen met behoudt van vis-recht of voor een euro alles maar zo weggeven. Uiteindelijk werd het verkocht met de afspraak, mocht de bypass klaar zijn dat er weer gevist mag worden. Dit betekend echter wel wanneer en hoe je daar terecht zult komen. De tijden van het makkelijke zal zeker tot het verleden behoren denk ik zelf. Dus een goede conditie en een goede kruiwagen zal zeker noodzakelijk worden.

Hoe het ook wend of keert maakt eigenlijk voor mij niet uit, de 'Koerskolk' is een water voor mij geweest met een rijk verleden. Waar ik prachtige vangsten heb mee mogen maken en veel mensen heb leren kennen die ook wel eens hele bijzondere verhalen wisten te vertellen. Wie weet zal er weer een tijd komen voor anderen die alsnog een mooi verhaal zullen schrijven over dit wel bijzondere water.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.

Bierworst laat menig karper verleiden.