Karpers uit de bypass



Wachten op een aanbeet
Nagenoeg onafgebroken tuurt Evert van ’t IJssel (60) naar de top van zijn hengel, vlak boven het water van de Oenekolk. ,,Geen dobber’’, legt hij uit. ,,Maar een zogenaamde feeder. Zo gauw ik beet heb, zie ik dat aan de top van mijn hengel’’. Een klein jochie van een jaar of negen was hij toen hij begon met vissen, maar in zijn eigen woonplaats Wezep is daar niet zoveel te beleven als hier rondom Kampen. ,,En bovendien, ik zeg altijd: ik ben een halve Kampenaar, mijn opa en oma kwamen hier vandaan. Met mijn achternaam vertel ik altijd maar bij dat mijn opa vlak aan de IJssel woonde’’.

Om de visopbrengst gaat het hem niet. ,,Ik heb nog nooit een vis opgegeten die ik heb gevangen, in al die jaren niet’’, laat hij zijn uitrusting zien. ,,Kijk hier, ik heb zelfs een vismatje bij me om de karpers voorzichtig van de hengel te halen’’. Niet dat dat vandaag nodig is geweest, want iets gevangen heeft hij nog niet. ,,Maar het is de afgelopen nachten koud geweest, en het is hier maar een meter diep hè? Dan zijn ze wat trager’’. De omgeving van de Oenekolk kent hij na meer dan veertig visjaren als zijn broekzak, en hij heeft ‘m flink zien veranderen de laatste jaren.

Recht voor hem verrees het Onderdijks, links van hem begint het Stationskwartier vorm te krijgen en achter hem raast het verkeer over de N50 en de treinen over de Hanzelijn. En als hij vandaag zijn groene visparaplu uit de wind zou halen, zou hij de werkzaamheden aan het Reevediep kunnen zien. ,,Daar gebeurt nogal wat’’, aldus Van ’t IJssel die als voormalig medewerker van Schokbeton weet waarover hij het heeft. ,,Ik heb zelf ook altijd in de bruggenbouw gezeten’’. Ja, de Wezeper visser weet dat er de nodige discussie is over het project en dat de tegenstanders een onveilige situatie vrezen. ,,Maar kunnen die mensen in de toekomst kijken? Ik niet. En je hoort overal van landen waar het ooit koud was dat ’t warmer wordt. En dat water moet toch ergens naar toe’’.

Woningbouw langs het Reevediep gaat hem dan net weer een stap te ver, moet hij erkennen. ,,Allemaal van die dure huizen, dat hoeft voor mij niet’’. Maar een fervent tegenstander van de bypass kun je hem absoluut niet noemen, ook al niet omdat er voor karpervisserij in het gebied betere tijden aanbreken. ,,Deze kolk staat niet echt in verbinding met open water, langzamerhand sterft de populatie dan ook een beetje uit’’, wijst hij over de Oenekolk. ,,In de bypass mogen we straks ook vissen, dat hebben we laatst gehoord op een ledenvergadering’’. Dat ‘we’ is in dit geval hengelsportvereniging Ons Vermaak uit Kampen, die de rechten heeft over de Oenekolk maar straks ook het visrecht krijgt over de bypass. En dat kan nog wel eens een impuls betekenen voor zijn sport, denkt Evert van ’t IJssel. ,,De karpers kunnen dan de bypass inzwemmen, en in het Veluwemeer zit nog heel veel van die soort’’.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.

Bierworst laat menig karper verleiden.