Vissen op karper lijkt soms net een loterij.


Nu ik dit schrijf lekken de oliebollen net uit en is de laatste dag van 2018 aangebroken. Als we samen terugkijken naar dit jaar wat achter ons ligt wat karpervissen betreft, dan kunnen wij daar kort of lang met elkaar een discussie over voeren  . Een ieder die met deze passie is besmet geraakt zal de ene bij de andere tevreden zijn over de vangsten van 2018.

Veel verhalen deden de ronde dat de vangsten slecht waren en een ander laat weten tevreden te zijn over de resultaten. In onze tact van hengelsport bedrijven is het niet altijd feest, ik zie het soms net als een loterij. Dat heeft zijn redenen natuurlijk want , hoe pak je alles aan en doe je dit op de juiste wijze. Er komt veel bij kijken en ben je ook zeker afhankelijk van de natuur al zeggen sommigen daar niet in te geloven. Maar goed daar kun je van mening over verschillen, maar toch ben ik het zelf er deels mee eens.

Bewijzen zijn er genoeg hierover te vinden als we kijken dat velen Nederland verlieten om het maar eens op de Franse wateren te proberen en met lege handen thuis kwamen. Ook daar was het zeer zuinig wat vangsten betreft. Zelfs de betaalwateren lieten het afweten en dat is in het verleden wel eens anders geweest. Dus kom ik toch weer terug op het natuurlijke waarin veel is veranderd en dan hebben we het ook nog niet over dressuur gehad wat ook een mede hoofdrolspeler is geworden.

Maar goed we blijven toch positief wat dat betreft en dat moet ook, maar toch zitten we wel eens te denken onder elkaar wat ons de toekomst zal gaan brengen. Want laten we eerlijk zijn dat de vangsten door de jaren heen drastisch zijn afgenomen zowel op de grotere wateren als in meren en visputten. Hengelsportverenigingen doen er alles aan om alles weer tot leven te krijgen door middel van het uitzetten van karpers om zo hun leden weer gerust te stellen.

Ja soms denk ik wel eens het is net een loterij dat karpervissen, je hebt van die dagen dan is het raak . Maar zitten er ook tijden bij dat blijf je in de lucht kijken en genieten van de natuur. Dus maar hopen weer met zijn allen dat we in 2019 het juiste nummer hebben en weer een succesvol jaar kunnen afsluiten. Zelf persoonlijk ben ik zeker niet ontevreden moet ik zeggen. Ondanks lang in de lappenmand te hebben gezeten heb ik toch de nodige karpers nog weten te vangen.

Maar goed zoals ik al eerder schreef zijn het niet meer de grote aantallen die we gewend zijn. Tijd om nu te stoppen met mijn verhaal en wil ik langs deze weg iedereen weer een zeer goed en gezond 2019 wensen. En dat er maar weer vele vissen mogen worden gevangen, en zoals altijd zeg ik maar weer, ruim je rommel op als je huiswaarts keert en vis verantwoord op karper dan kunnen we nog vele jaren van onze passie genieten.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.