Succes na tropische warmte.

Nu ik dit schrijf zijn de temperaturen wederom weer flink gestegen maar wat een hitte de afgelopen dag en zeker met name op dinsdag 19 juli wanneer de temperatuur naar de 39 graden stijgt. Ik heb niets tegen het warme weer maar dit was te gek om aan de waterkant te bivakkeren en kan ik eerlijk gezegd hier ook niet al te best tegen. Dus waren het dagen dat ik lekker in mijn koele huiskamer de tijd doorbracht. Heel wat hengelsportverenigingen deden een oproep om even pas op de plaats te maken door de warmte en dat was te begrijpen. Maar gelukkig kwam er na een paar dagen snel afkoeling en had ik besloten om op vrijdag 22 juli maar weer eens een bezoek te brengen aan een van de wateren die gelegen is bij Kampen. Bij aankomst was het windstil en zou er ook niet echt volop wind komen te staan, ja en eerlijk gezegd hou ik op die put wel van een straffe wind omdat ik daarbij het meeste succes wist te behalen als we praten over de vangsten. Had besloten om dit keer maar weer eens terug te gaan naar mijn oude systeem en statisch te gaan vissen. Normaliter vis ik veel met de Feeder op karper maar doordat hierbij de laatste weken niet veel actie op te zien was heb ik hiervoor gekozen. Op deze manier hoef je steeds niet te staren naar de top. Maar goed zo gezegd zo gedaan had ik alles voor elkaar om mijn sessie te beginnen. Rond acht uur had ik alles startklaar en kon ik rustig plaatsnemen op mijn stoel. Zoals altijd eerst maar weer een bak koffie nuttigen en natuurlijk ook weer lekker genieten van de rust en de natuur waarin zich ook van alles afspeelde. Even later komt een man die bij de visput woont een babbeltje met me maken en geeft aan dat er niet veel is gevangen de laatste tijd en er niet veel hier aan het vissen waren geslagen, waarop ik hem antwoordde dat ik blij was dat hier hier niet mijn brood mee moest verdienen maar geniet van elke minuut aan de waterkant. Inmiddels was het al over de klok van tienen en was er nog geen enkele actie te zien behalve in het water. Daar was het volop springende karper en dat gaf mij enigszins wel hoop. En warempel een uur later is het wel raak en vliegt de waker als een raket naar boven en kan de dril beginnen. Had het gevoel dat het een brasem zou zijn want er werd geen weerstand geboden door de vis, maar even later wordt deze schubkarper echt wakker en laat zien dat hij een echte vechtersbaas is. Maar goed uiteindelijk is het zover om rustig de vis in het landingsnet te laten glijden en daarna op de onthakingsmat die ik met veel water er op had voorzien. Had mijn fotocamera snel in de aanslag om deze karper vast te leggen en daarna snel weer terug. Trouwens dat heb ik mij al jaren aangeleerd en zeker met warm weer om niet onnodig capriolen uit te halen, want dat is mijn inziens alleen maar ten nadele van de vis.Daarna was het tijd om er weer rustig bij te gaan zitten en wachten op de volgende aanbeet, en warempel die kwam toch nog en wel anderhalf uur later. Dit keer was het een pracht van een zeelt die ik ook graag verwelkom want dat zijn ook krachtpatsers en zeer mooie vissen. De klok tikte onverbiddelijk door en was het weer tijd om alles weer in te pakken om weer terug te keren naar huis. Dan vraagt u zich af (Voldaan?) ja dat was ik zeker want had niet voor niets gezeten en heeft mijn oude aanpak toch weer vis opgeleverd en had ik toch succes na de tropische warmte.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.

Bierworst laat menig karper verleiden.