Karpervissen in de herfst.

Je beste lezers de zomer is in mijn ogen weer voorbij gevlogen en hebben we daarover geen klagen toch?. De eerste tekenen van de herfst zijn al zichtbaar door vallende bladeren en dalende temperatuur en harde winden. 

karpervissen in de herfst.
Menig karpervisser kijkt altijd hier naar uit en storten zich dan volledig in hun passie. Je hoort velen praten, de tijd is rijp om grote biggen te vangen, voeren, voeren, maar. Maar hier komt even wat anders bij kijken mijn inziens, vindt zelf belangrijk hoe hoog de watertemperatuur is in de putten of plassen waar je op dat moment voor hebt gekozen.

We weten allemaal dat dit een belangrijke factor is, want zeer koude nachten doet de watertemperatuur snel zakken en dat komt er overdag niet meer bij, door kortere dagen en langere nachten. Dus is dit van groot belang, veel voeren bij lage temperatuur van het water kan je net nekken, en dan kun je vissen wat je wilt. De karpers hebben minder verbranding en zullen in aas gedrag heel anders te werk gaan.

Ik zelf zoek dan graag de diepe wateren op omdat de warmte daar het langst word vast gehouden en de karpers daar langer actief blijven. Ook hier is nadenken een feit, over hoe de klus aan te pakken. In het verleden heb ik velen gezien die met emmers vol aankwamen en dit volledig in het water verdween. Ze vonden het raar dat ze geen karper meer op de wal kregen, (niet vreemd), omdat men geen idee had hoe het zat met de temperatuur van het water, als die al snel onder de 10 graden zit, dan moet er al een lampje gaan branden vindt ik. 

Herfst karper
Ik vindt de herfst zelf ook een prachtige tijd en als je dit goed aanpakt kun je nog vele karpers vangen, in 2012 ving ik prachtige vissen die allen boven de 20 pond uitkwamen , heel eenvoudig aas, voerde  met een beetje zacht deeg en deed dit zelfde om een kunstboilie heen, dus hoeft het niet moeilijk te zijn. 

Snel verteerbaar voedsel is het beste recept, dus denk goed na, want op deze manier kun je echt van het herfstvissen genieten en hebben  we het nog niet over de winter gehad, waar nadenken nog meer de hoofdrolspeler gaat worden wil je tot een succes komen.

Wens zo alle herfst karpervissers veel succes en een goede vangst. En tot slot denk goed na hoe de klus te klaren, want een goed begin is het halve werk zeg ik altijd maar. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.