Een jaar van rennen of stilstoan.

Ja beste mensen het jaar 2013 is wat het karpervissen betreft weer voorbij. Het was een jaar van rennen of stilstoan, deze tekst is bij velen wel bekent denk ik gezien het feit dat het voor een groot aantal zeker zo’n jaar is geweest.

De eerste karper van 2013 (4 maart)
Als ik kijk naar het begin van 2013 dan kunnen we daar heel kort over zijn, het was zeer koud en leek aan die winter geen eind aan te komen. De eerste week van maart leek voor ons als karpervissers er een eind aan te komen. 

De temperatuur steeg gestaag en pakte ik dan ook mijn eerste karper van het jaar. Maar de vreugde was van korte duur, doordat koning winter wederom weer voor zeer koude maanden zorgde. Het bleef bij ons, het gesprek van de dag.


Wanneer gaan we echt eens een keer zonder dikke winterjas van huis, was de vraag. Maar gelukkig, langzaam maar zeker kroop de temperatuur uit zijn schulp en begon het er min of meer op te lijken. Ik dacht ook bij mezelf, nu gaat het gebeuren, maar die hoop was van korte duur, ving zo nu en dan wel een karper maar grote aantallen zoals ik in 2012 en de jaren daarvoor was gewend, bleven weg. 

Denk dat dit bij een groot aantal karpervissers wel het geval was, betaalwateren werden zelfs zwaar onder vuur genomen, want ook daar bleken de vangsten zeer slecht te zijn, is het de natuur, of is het dressuur, ja zeg het maar, we kunnen er veel op los laten maar als je niets op de mat hebt, Jonge jonge wat heb ik zelf wel niet gedaan om aan vis te komen, van alles wat, een ander systeem, aanpassing van voer en noem maar op. Weet wel toen de temperatuur echt begon te stijgen meende ik dat we het nu hadden gewonnen, maar ook dat was een droom. 

Een van de gevangen karpers (serie van 8)
Maar heb gelukkig ook goed nieuws, want heb ook een aantal dagen gehad waar ik series kon draaien van drie, vijf en zelfs acht karpers op een middag, mede door de steun van Chris Ruiter waar ik het afgelopen jaar vele uren mee heb doorgebracht aan de waterkant. Had een systeem bedacht waar de hulp van Ruiter uitkomst bood. Had die middag aan een hengel genoeg omdat de voedselnijd daar constant bleef voortduren, ja en dan heb je wel een heel bijzonder gevoel daarbij, het geeft je zo’n kick dat kun je niet omschrijven,

Ruiter  ving ook in 2013 zijn nodige vissen
Ja dan lijk je soms net een kind, daar wil ik wel voor uitkomen. Maar goed ik wist ook van mezelf dat dit niet altijd kan doorgaan, en viel inderdaad de stilte weer in de flinke runnen. Nu was het Chris Ruiter die aan zet was en de nodige karpers wist binnen te slepen. 

Al met al kijk ik terug naar een redelijk jaar waar de aantallen toch drastisch minder waren dan vorig jaar maar ik wel weer volop heb genoten langs de waterkant, waar ik samen, met Ruiter weer prachtige dingen hebben beleeft, voor ons was op maandag 23 december de laatste visdag, en ben ik ondanks alles toch niet ontevreden.

Wil iedereen via deze weg weer een succesvolle vangst wensen in 2014 en blijf vooral verantwoord!!!!!!!! op karper vissen want zie nog regelmatig dingen langs de waterkant gebeuren die zeker niet ten goede komt aan onze passie. 

Ho ja tot slot willen jullie weten hoeveel ik dit jaar heb gevangen?. Nou tachtig karpers waarvan er vijftien boven de 20 pond , dat zijn er dus dertig minder dan in 2012, en heb zelfs het afgelopen jaar nog meer uren gemaakt, maar goed. Wens jullie allemaal het goede. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.