Kruipend door het gras.

Het is al heel wat jaren geleden dat mij aan de waterkant iets bijzonders op viel. Was toen in die tijd veel te vinden in de weilanden van het prachtige water Noorddiep. Was altijd actief daar met een pennetje op karper, geweldige mogelijkheden heb je daar omdat dit er ook uitziet als een soort kanaal.

Weet nog goed dat ik de meeste vissen wist te vangen aan een paar korreltjes mais of aan een deegballetje. Karpervissen in dat water vroeg wel de nodige aandacht, en moest je niet gaan hollen of rennen, want dan was het gauw gedaan.

Op die bewuste zaterdagmorgen zit er een wat oudere man een vijftigtal meters
bij mij vandaan ook met een pennetje op karper te vissen. Hij had wel een bijzondere manier bedacht, en wel, dat hij kruipend door het gras heel dicht bij het water wist te komen. Even later liet hij het kleine dobbertje te water en strooide wat los voer er omheen, en ja hoor nog geen vijf minuten later stond het oude mannetje met een kromme hengel en liet even later deze het net in glijden.

Daarna kwam hij naar me toe gewandeld, en vroeg ik hem waarom hij door het gras kroop, en hij mij als antwoord gaf, dat hij altijd had geleerd in ondiepe wateren zo min mogelijk lawaai en trillingen te maken en zo op deze wijze altijd de karper benaderde. Verscholen tussen het riet heeft ook mijn voorkeur, en moet je zeker rustig blijven.


Helaas is het oude mannetje niet meer, maar zien we hedendaags ook totaal geen vissers meer in de weilanden, al ben ik daar zelf ook schuldig aan. Misschien weer een idee om dit in 2016 maar eens te gaan proberen. Noorddiep blijft een van de mooiste wateren van HV “ONS VERMAAK” uit Kampen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.