Van statisch naar actief vissen op karper levert succes op.

Het is een mooie dag in juli en ik besluit om richting Kampen te gaan vissen, ja en zoals altijd op karper. Had een keus gemaakt om eerst statisch te beginnen en had daarbij ook een feederhengel meegenomen. Eenmaal aangekomen bij de prachtige visput stond er een flinke zuidoosten wind te blazen en kon de sessie beginnen.

Met het voerbootje werd alles rond zeven uur in de morgen naar de plaats van bestemming gebracht en kon ik rustig plaats nemen op mijn ideale karperstoel. Na een half uur kreeg ik een aantal piepjes en werd het weer rustig. Intussen weer zoals gebruikelijk een bak koffie en een lekker koekje wat ik altijd van huis uit mee neem . De tijd gaat snel en kijk ik op mijn klokje en is het alweer 12.00 uur geweest, en is het tijd voor de inwendige mens.


Mijn gedachten staan niet stil en dat is altijd zo als het vrij lang duurt met de aanbeten. Dus besluit ik om te stoppen met het statische vissen en ruim dit alles op en pak daarna mijn feederhengel die in totaal een lengte heeft van 4.20 cm en je enorme afstanden mee kunt bereiken, daaraan bevestigde ik een method en een onderlijntje van 15cm en gebruikte ik als haakaas een witte cream boilie . Voordat het echt moest gaan gebeuren had ik verspreid over het water verschillend methods met voer gebracht en kon daarna echt van start.

Het duurde echter niet lang of de feedertop stond flink krom en lande ik een mooie zeelt, waarna snel nog twee brasems op dezelfde plek. Om de plek wat rust te geven gooide ik het geheel op voerplekje nummer twee en met succes, want na een minuut of vijf knalde de top als een straaljager om en had ik al snel in de gaten dat het nu om een karper ging. De vis bleef maar knokken, en kreeg ik kramp in de vingers en arm en was ik inmiddels al meer dan 10 minuten bezig. Nog steeds geen kop of staart boven water gezien en bleef in dat opzicht ook gewoon koel en rustig.

Na ongeveer zeventien minuten zie ik een bakbeest boven komen en wist ik het nu zeker dat het een grote vis zou worden die in het landingsnet terecht moest komen, in alles rust kwam na vijfentwintig minuten een pracht van een schubkarper binnen glijden en was de klus geklaard, daarna het beest op de mat gelegd en natuurlijk even wegen. Ik kon het haast zelf niet geloven maar de teller bleef staan op dertien kilo, dus woog deze karper 26 pond en dat gevangen aan de feederhengel.

Dit is voor mij de karper van het jaar 2012 geworden en heeft de verandering van het statische vissen naar het actievere vissen mij succes opgeleverd. Deze trend zal ik zeker in 2013 blijven voortzetten en is het ook prachtig om te doen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.