Zo maar een doordeweekse dag op karper.

Weet het nog goed, het is zomaar een doordeweekse dag in juni 2013 dat ik heb besloten om onder stralende weersomstandigheden maar weer eens op karper te gaan vissen. Velen hoor je, dat het niet al te best staat met de vangsten, mede door de langdurige winter die op dat moment al ver achter ons lag. Maar goed heb altijd de visie als je niet gaat dan vang je ook niets.

Kwam aan op een van de prachtige viswateren van HSV Ons Vermaak in Kampen waar ik reeds al jaren lid van ben. Een mooie zuidwester stond over de put en dat gaf mij toch wel een fijn gevoel, de ervaringen op dat water heeft mij geleerd dat er dan wel een karper is te verschalken.

Een van de drie gevangen vissen.
Dit keer had ik als keus om het maar eens statisch te gaan proberen, met als aas een tijgernoot en op de andere hengel kunstmaïs waar ik in 2012 ook zeer veel succes mee heb gehad op vele wateren. 

Het bodemvoer bestond uit gemalen tijgernoten, Boilies, en gekookte maïs, en wat witvisvoer. Rond acht uur in de morgen kon ik dan van mijn eerste bak koffie gaan genieten, en had het nog niet volledig in mijn maag opgenomen of had de eerste run al te pakken. De koffiebeker vloog door de lucht en kon de dril beginnen.

Een slanke schub gleed even later in het ladingsnet en was de eerste binnen, dacht bij mezelf op naar de volgende, en na een half uur was het weer raak, nu was het een spiegel van rond de vijftien pond en dat weer op dezelfde plek. Ja en als karpervisser groei je helemaal en word je alleen maar vrolijker. Bracht op de plek weer even wat voer, maar wel met mate, en was het weer een kwestie van wachten. Rond elf uur is de andere hengel met de tijgernoot aan de beurt en draait de molenspoel op volle toeren af, dit was wel een doorzetter die lang weerstand wist te bieden en na ongeveer tien minuten zich gewonnen gaf. 

Een pracht van een schub, en puntgaaf was het resultaat. Daarna bleef het rustig en was het rond half vijf inpakken en weer huiswaarts keren, de buit was die dag weer binnen. Daarna ben ik vaak weer terug geweest op de oude stek maar bleven de vangsten uit, maar daar hadden er meerderen last van, (dat hoort ook bij karpervissen). 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.