Zo maar uit de oude doos.

Ik vond het wel eens leuk om terug te gaan naar de tijd van vroeger toen karpervissen alleen maar bestond uit het vissen met deegballen,maden,wormen, zachte maïs en ga maar door. Geen boilies, beetmelders of alles wat nu in deze moderne tijd wordt toegepast. 

Mijn set bestond toen uit hengelsteunen met aan de voorzijde een V steun en aan de achterzijde uit een eenvoudige ronde V model die over rubbers beschikte, dat zo het spul niet weg kon glijden. In die tijd had ik een zet werphengels van Lavis met een lengte van 3,30 cm  en 1,50 LB en een paar molens van het merk Spinnit. De spoel was voorzien van 25 onderste lijn en viste met schuiflood van ongeveer 10 tot 15 gram. Het gebruik van haken was vrij vors. Omdat je met deegballen viste had je gauw een haak nodig van maat 2 tot 4. Zo had je door het flinke gewicht van het deeg waarin je de haak verstopte een goed gewicht, om dit alles flink ver weg te werpen. De wakers bestonden uit kurkenballetjes en die waren super licht, bij harde windt deed ik ze nog wel eens in een glazenpotje en bleef alles op die manier rustig hangen.

In begin jaren tachtig was ik vaak te vinden bij de Koerskolk, het bekende water voor
velen, en dat is hedendaags nog zo. De verschillen tussen de vangsten zijn wel heel hard veranderd, al zwemmen op dit water tegenwoordig grotere vissen rond dan toen in die tijd. Het vangen ging toen wel een stuk beter, want je had er wel eens dagen bij dat je zeven tot acht karpers op een dag wist te verschalken, en dat is nu wel even anders. Dit waren ook mooie tijden en werd er flink gevangen met bijvoorbeeld, varkensbix, Pita hondenbrood in die tijd superaas.  Dat er veel is veranderd door de jaren heen weten we allemaal wel, als ik alleen maar kijk naar het nachtvissen.

Toen had je genoeg aan een paraplu en was er van een tent geen sprake, geen beetmelders, het was gewoon de hele nacht bij de hengels blijven, en bleef je geconcentreerd naar je wakertjes kijken. Later kwam ik er achter dat een brandende kaars in een grote glazen pot beter zicht gaf op alles, en kregen je ogen zo wat meer rust. Als je me vraagt was dit mooier dan nu?, dan ben ik eerlijk om te zeggen, de ene kant wel de andere kant niet.

Alleen de reden al het verschil tussen het aas van vroeger en nu, daarin ben ik geneigd om te zeggen, doe mij die tijd van vroeger dan maar, vissen met het ouderwetse deeg, want elke vis profiteerde ervan en bleef er weinig liggen van dit alles. Nu in deze moderne tijd word er veel gevoerd met boilies, en praten we over kilo’s die in het water belanden, kijk en daarmee worden vele andere vissoorten dan karper op het zijspoor gezet. Weet dat iedereen daar een mening over heeft, maar zie al wel om mij heen dat velen alweer over gaan naar kleiner aas en dat is goed nieuws vindt ik. Zo krijgen de andere vissen ook weer een kans, al blijft het karpervissen mijn passie. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.