Koningsdag levert veel karper op.

Ja gisteren (25 april) kon u via Facebook nog lezen dat het een pechdag was geweest, maar vandaag tijdens de eerste Koningsdag die heel Nederland vierde was dat wel even anders.

Terwijl de aubade hemelsbreed een kilometer bij mij vandaag word gehouden en het Wilhelmus klinkt, zing ik het eerste couplet aan een bekende visput nabij Kampen. Had toch weer besloten om het maar weer eens met de feeder te gaan proberen, wil hierbij wel duidelijk maken dat de montage helemaal is aangepast, dat je dus verantwoord op karper kunt vissen.

Rond half negen is het dan zover en besloot ik het eerst maar eens te gaan proberen in de midden van de put. Het weer was geweldig, een mooi zonnetje en prima temperatuur met wel een wind uit verschillende hoeken. Had eerlijk gezegd er eerst geen vertrouwen in, en bleef het een uur flink stil, geen tik op de top te zien. 

Daarna besloot ik om iets dichter naar de kant te gaan vissen, en met succes, na een half uur glijd de eerste karper het net binnen, een spiegel van rond de veertien pond. Vul daarna de method, met daarin het haakaas en gooi hem op dezelfde plek, drie kwartier later is het weer raak, nu een schub van zestien pond, ja u kunt wel nagaan, ik word steeds vrolijker. 

Nu leek mij het beter om weer een andere plek te kiezen, en komt er ook steeds meer
teken van leven in het water, de karpers beginnen te springen, maar zie ook enorme golfen aan de kant ontstaan, kijk en dan is het simpel, gooi dit keer het hele spul een kleine vijf meter van de kant, en komt inmiddels zoals altijd praatvolk, en ja hoor de top van de feeder knalt na ongeveer een kwartier als een raket om. De meneer geeft aan, dit wil ik mee maken voordat ik verder ga, en ziet samen met mij een prachtige schub op mat liggen, deze komt ook op zestien pond uit. 

Intussen laat hij me ook weten, er zitten wel dertig karpers in de sloot, dus het is in die put, begonnen, het feest zoals ik altijd speculeer. Inmiddels is het rond twee uur en heb het haakaas  bij de ingang van de sloot gelegd, met de hoop dat er een karper in de sloot, of er juist uit komt zwemmen. En warempel nadat vriend Jan huiswaarts was gekeerd en zin aan oranje gebak had gekregen, was het nummer vier, die de feedertop ook zo mooi om liet zwiepen, maar daarna enorme weerstand bood, steeds meer mensen stapte van hun fiets om het gevecht te aanschouwen, wat wel even duurde voordat die schubkarper zich gewonnen gaf. Eindelijk was het dan zover, en kon ik het landingsnet onder de vis krijgen en was de buit binnen.

Het was een flinke boy en woog deze pracht eenentwintig pond, waarna een van de mannen zegt, ik zie al wel, je hoeft niet moeilijk te vissen, en inderdaad, hij had gelijk want zo is het wel. Als je ze maar kunt vinden en wat karpervoer brengt dan moet het zeker lukken. Maar goed al met al heeft mij koningsdag vier mooie karpers opgeleverd. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.