Karperdressuur neemt steeds meer toe, of juist niet.

Ja nog een paar maanden en dan zijn we het jaar 2014 alweer gepasseerd en behoort alles wat we daarin hebben mee gemaakt alweer tot het verleden. Als we het over karpervissen hebben dan moet ik zeggen, dat ik zeer tevreden terug mag kijken en zijn de vangsten zeker niet verkeerd geweest.

Maar er zijn er ook velen die somber gestemd zijn over hun vangsten. Zeker in augustus,september en de maand oktober toen ik ook aan de waterkant te vinden was hoorde je van allerlei verhalen. De een zegt er zit veel te weinig karper in bepaalde wateren, en de ander heeft het over teveel dressuur. En dan zijn er ook nog een aantal die het over teveel voeren hebben. Dat laatste is in sommige gevallen zo, omdat men zelf in mijn ogen een verkeerd belijd voeren in hun aanpak. Als je soms ziet in bepaalde putten wat er gestort word, ja dan prijs je, jezelf wel uit de markt, en zullen de vangsten zeker snel afnemen.

Als ik het over dressuur heb dan zit daar zeker wel een kern van waarheid in, maar daar
kun jezelf ben ik van menig ook veel aan doen. Ten eerste hebben we een groep karpervissers die grotere wateren opzoeken, zoals bijvoorbeeld, het Drontermeer, Veluwemeer of de Ijssel en ga maar door, nou daar zal dressuur absoluut geen hoofdrolspeler zijn, maar komt er juist heel wat anders om de hoek kijken. Dan is er werk aan de winkel en is de stekkeuze die een belangrijke rol speelt om een mooie vis over het koord te laten glijden, en komt ook op een goede manier van voeren om de hoek heen kijken. En zullen de vangsten zeker toe gaan nemen, daar ben ik van overtuigd.

Ja en dan komen we nu aan het stukje, het vissen in een van de putten of putjes, dan is er wel degelijk sprake van dressuur, maar daar kun je ook veel aandoen, ten eerste al bij aankomst van zo’n water. Want als je al ziet dat er een aantal zitten op zo’n water dan moet je al logisch nadenken en zelf de juiste keus maken, of het zij, doorrijden om na een wat rustige put te gaan, of je gaat er domweg bij zitten, kijk dat zijn dingen die je persoonlijk zelf moet overwegen. En dan is het ook een kwestie van uit dokteren, hoe te gaan vissen op zwaar dressuur water, zoals u weet zijn er al heel wat onderlijnen geknoopt van verschillen soorten en maten, en systemen ontwikkelt om alles maar zo min mogelijk te laten opvallen. In het begin werkt het als een trein, maar gaat je prachtige uitvinding na enige tijd ook weer in rook op, en dat is juist de uitdaging vindt ik, en dan hebben we het helemaal nog niet gehad over de vele aassoorten die op verschillende manieren worden aangeboden. Toen ik vierenveertig jaar geleden begon met karpervissen hadden we twee pagina’s met verschillende soorten aas. Maar hedendaags zijn dit er wel driehonderd, wat is dan wel de juiste vraag je, je af.

Nou daar gaan we dan, zelf je dingen doen waar je succes mee hebt is het motto, dan denk je geen seconde meer aan de kop die boven dit artikel staat, en zeg ik altijd maar weer, plezier en vertrouwen in je passie houden en verantwoord vissen dan hou je het langste vol. Kun je dat niet dan behoort het karpervissen tot het verleden. Tot slot zegt ook nog het spreekwoord het volgende, geduld overwint alles.