Spiegelkarpers voeren boventoon in het koude water.

Zolang als het kan vis ik ook in de wintermaanden op karper, vindt dit wel wat hebben. Warmte laarzen, handschoenen, in een warmtepak gehesen en natuurlijk mag dan de dikke muts ook niet ontbreken. Voor de rest doe ik de voorbereidingen over het algemeen lekker thuis bij de warme kachel, en scheelt dit een slok op een borrel. 

Ja en zoals de karpervissers allemaal wel weten (neem ik aan) heb je over het algemeen niet veel nodig om een karper aan de haak te slaan. 

Maak altijd zelf mijn Stick Mix en kun je er in doen wat je zelf maar wilt. Doe meestal een aantal aanpassingen, zoals het vissen met een Methodfeeder en gebruik een GURU onderlijn van 10cm en een pop up bolletje. Dit levert mij nog steeds vangsten op.

De laatste afgelopen twee maanden is mij wel opgevallen dat in de wateren waar ik zit,
de spiegelkarper de boventoon aan voert in het kouder geworden water. Ook in 2013 was dat het geval, ik vroeg me al af, samen met Chris Ruiter waar ik regelmatig mee aan het water zit, zou het toch ons voertje zijn??. Blijkbaar is dat niet het geval, hoe kun je dat nou weten zou je zeggen. 

Nou heel simpel, de voersamenstelling wijzigen. Dus meer vismeel er bij en wat zoete er uit, maar de spiegel blijft komen, dus kunnen we concluderen dat de Spiegel meer opneemt dan de schubkarper in koude tijden, is dit erg, zeker niet. Want ten eerste zijn het prachtige vissen om te vangen, en wat wil je nog meer, zeker als je in de kou zit te wachten op een fluiter. Want dan krijg je weer het gevoel dat de buiten temperatuur 20 graden is geworden.

Tot slot vis met beleid, zeker in de wintermaanden en vis verantwoord op de zoetwater biggen, des te langer kunnen wij met zijn allen blijven genieten van onze passie. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.