Karpervissers houden zich voorlopig gedeisd.

Het nieuwe jaar is weer een feit geworden en ligt er voor mij persoonlijk weer een bewogen jaar achter ons. Vreugde en verdriet hebben we samen weer gedeeld zoals met het gezin, familie, en verdere vrienden. 

Ook uit de karperwereld heb ik zeer veel steun gehad zeker in de moeilijke tijden die ik heb gehad. En dat heeft mij zeer veel gedaan, dan heb je pas in de gaten hoe klein deze wereld is van de passie waar we ons al jaren mee bezig houden.

Ja we zien het samen, dat de winter totaal nog niet in beeld is gekomen, harde winden, veel regen, en hoge temperaturen bepalen het weerbeeld tot nu toe. Vele karpervissers houden ondanks alles zich gedeisd op een enkeling na, die blijven doorgaan in de wintermaanden. Maar de meesten kijken reikhalzend uit na de eerste flinke zonnestralen en wat hogere temperatuur, om zonder dikke laarzen en een winterpak zich aan het water te begeven. 

Het komt vindt ik persoonlijk ook ten goede voor de vissen zelf, die krijgen de rust, even
geen hengeldruk en het storten van het vele voer wat over het algemeen nog steeds gedaan word (dat is de groep zonder kennis zeg ik altijd maar). De echte ervaren rot gaat hier veel anders mee om, maar zien we van dit soort karpervissers ook niet veel aan de waterkant in de wintermaanden. Die komen vaak ook uit de winterslaap als het water op temperatuur is en grijpen dan hun kans. 

Goede zaak mijn mening, al steek ik niet onder stoel of banken dat ik zelf ook wel aan het water te vinden ben in Januari, februari. al zijn die aanwezige dagen dan wel beperkt. Het mooie vindt ik wel als je een tijd niet heb gevist je veel scherper blijkt te zijn, met alle dingen. Dan kom je weer net als toen de wet nog als regel had, (gesloten tijd). Man dan zat je maar te wachten, en duurde de maanden wel jaren. Dat is nu wel anders, andere tijden andere regels, het is ons wat makkelijker gemaakt. 

Maar de echte mooie maanden moeten nog komen en daar hebben we nog even geduld voor nodig. Tot slot wens ik iedereen weer een goede vangst in 2015, en vis zeker verantwoord op karper. 

Want het gebeurd nog te vaak dat er onnodig schade aan deze vissen word toegebracht, door verkeerde montages , gevaarlijke knopen en ga maar door. Daarom vindt ik ook belangrijk dat iedere hengelsportzaak daar eens aandacht aan moet schenken, want daar word de eerste stap gezet na deze pracht hobby.


Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.