Teveel veranderen levert niet altijd vangsten op.

Ik kom nu aan een onderwerp waar sommigen nog wel eens moeite mee hebben. Ik kan me dat enigszins wel voorstellen, want tegenwoordig worden er honderden aassoorten aangeboden die allemaal vangsten opleveren. Maar altijd veranderen is dat wel de juiste weg, vraag ik me af.

Heb door de jaren heen wel geleerd om altijd bezig te zijn met bepaalde dingen, maar als
basis gebruik ik altijd mijn aas waarmee ik succes heb geboekt. Dat wil zeggen, het hele jaar met het recept blijven vissen, zeker als ik statisch op karper aan het vissen ben. Je hebt wel eens mindere dagen, dan beginnen er velen te denken, heb ik de montage wel goed, of heb ik wel het juiste aas.

Vaak is het zo dat er dan iemand langs komt en verteld , dat hij er nog twee had gevangen. Dan beginnen sommigen alweer te twijfelen aan zichzelf, en komen ze de volgende keer weer met iets anders over de brug. Ja en dan komt vaak het punt, weer geen vangsten , en raken toch aan aantal de weg kwijt, en vragen zich dan af doe ik alles wel goed. Mijn ervaring heeft geleerd dat teveel veranderen niet altijd karper oplevert. 

Ik zeg altijd maar, heb vertrouwen in je montage en aas waar je goede vangsten mee heb gehad, weet zeker dat dit productiever werkt dan altijd veranderen. Want dan zie je vaak de bomen in het bos niet meer zeggen ze wel eens, en kan het je zover brengen dat je zo van de ene op de andere dag de balen in je passie hebt gekregen, dat je nooit meer aan de waterkant meer te zien bent. 

Dit wil niet zeggen dat je niet mag experimenteren, zeker moet je dat blijven doen. Dat is het mooiste wat er is, zo vis ik vaak met een feederhengel op karper en heb daarmee ook menig karper mee weten te verschalken ( zie foto) , maar kom toch vaak weer terug op mijn basis recept moet ik zeggen. 

Tot slot wens ik iedereen weer een goede vangst en vis zeker verantwoord op karper. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.