Vervlogen tijden komen niet weer terug.

Vervlogen tijden, maar wel een mooie tijd. 
Nu ik dit schrijf gaan we langzaam maar zeker richting de kerst van 2018 en naar een nieuwjaar. December is altijd zo’n maand dat ik graag even achter mijn computer duik en de nodige verhalen weg schrijf over vissen, sport en alles wat ik mij zeker nog goed kan herinneren. Zo weet ik nog als de dag van vandaag dat we vele jaren geleden nog ouderwets met onze passie karpervissen bezig waren en dat met deegballen.

In die tijd wisten we nog helemaal niet dat het mogelijk was om met boilies op karper te kunnen vissen. Pita was het zeer bekende hondenbrood die menig karper niet kon weerstaan en ook heel veel karpers opleverde. Met eenvoudige middelen ging je naar de waterkant. Wat steunen die voorzien waren met een V-vormige stijl waar je de lijn doorheen kon laten lopen en wat kurken wakertjes om de beetregistratie te kunnen volgen. In weer en wind was je bezig en was de drang altijd groot om naar de waterkant af te reizen.

Je kwam altijd met een apart gevoel aan, met natuurlijk de hoop dat een van de wakers weer naar boven zou vliegen. Moet zeggen dat dit een geweldige mooie tijd is geweest en komt dit niet weer terug. Het hedendaagse vissen op karper heeft door de intrede van de Boilie wel heel veel veranderd en zijn er niet veel meer die teruggrijpen naar het oude recept op een enkeling na. Systemen met zwaar lood worden nu ingezet, dikkere lijnen, zwaardere hengels en zo kunnen we nog wel meer opnoemen.

En iedereen ging min of meer met de tijd mee, en laten we eerlijk zijn dat is ook in de maatschappij zo ontstaan. Een ieder vist op zijn eigen manier, maar zullen die vervlogen tijden niet weer terugkeren. Al denk ik wel eens, hoe zou ons het vissen op karper dan vergaan als we deze tijd weer terug konden draaien? Tot slot wens ik iedereen veel vis plezier en zorg de je de papieren weer in orde hebt voor 2019.

Wat ook heel belangrijk is, waar u ook vist neem altijd de rommel mee naar huis, en blijf verantwoord vissen, want dan kunnen we het langst nog van onze passie genieten.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.

Bierworst laat menig karper verleiden.