Weer even te gast in Friesland

Ja normaliter had ik de komende weken samen met de vrouw op Vakantiepark Bergumermeer gezeten. Maar gezien de omstandigheden is dat niet mogelijk en begrijpelijk. Maar een paar weken geleden ging de telefoon, het was Johan van Ommen die liet weten dat we zeker naar Friesland moesten komen om samen net als in 2021 een hengeltje uit te gooien. En dat hadden ze niet tegen een dovemansoren gezegd, dus was het volmondig ja. Johan en Truus was het park zo goed bevallen dat hij weer had besloten om daarvoor een week weer heen te gaan. Dus vandaar de uitnodiging en brachten we op donderdag 16 juni een bezoek. Had de nodige visspullen weer mee genomen en reden we weer met plezier richting Suma waar het park gelegen is. Rond tien uur kwamen we aan en stond Johan ons al op te wachten en nam ons mee naar het huisje wat vlak aan het water is gelegen.
Van Ommen die al 38 jaar bij de Firma Van Werven in dienst is heeft ook dezelfde hobby als ik en dat is vissen. Normaal als hij tijd heeft zit Johan aan de IJssel op barbeel te vissen maar in vakantietijd probeert hij de nodige witvis aan de kant te krijgen, net als ik ook altijd doe als we van huis zijn samen. Maar voordat het zover was, werd er onder genot van een bak koffie en een groot stuk vlaai over het afgelopen jaar gesproken. Daarna maakte wij aanstalten om de nodige spullen klaar te maken en maar eens een poging te wagen. De nodige plekken waren al volop bezet maar dat was niet erg.Met mijn viskarretje ter hand liepen we naar een stek waar we samen mooi konden zitten. Eenmaal alles klaar konden we samen aan de vissessie beginnen. In het begin werden het taaie uurtjes hoor, weinig aanbeet terwijl we onze trukendoos opende. Dit alles hielp niet en Johan verteld dat we nog even geduld moeten hebben en inderdaad kreeg hij gelijk. Rond half vijf begon de vis te azen en begonnen we samen wat voorns te vangen. En ja hoor zo wist ik ook nog een aantal mooie brasems binnen te hengelen. We hadden ook nog weer een vaste gast bij en wel Jan de Reiger ( zie foto).
Even later komen de vrouwen naar ons toe en lieten ons weten dat het tijd van eten was. En daar waren we zeker voor in, want onze buikjes knorde ook al flink. Nadat we de spullen netjes weer op de plek hadden liepen we naar het huisje waar we gezellig samen hebben gegeten, en Johan mij liet weten dat we toch nog een poging zouden ondernemen tot ongeveer negen uur. Nou moet zeggen en met succes al had van Ommen pech die een grote brasem probeerde te landen maar volledig vast kwam te zitten op de mosselbank. Even later hoor ik ping, en was hij alles kwijt helaas. dit was wel zonde maar dat kan gebeuren. Nadat hij alles weer op orde heeft weet Johan nog een voorn om de tuin heen te leiden en pakte ik nog een mooi brasem. Dan horen we geroep dat het negen uur was geweest, dus was het tijd om alles weer op te ruimen.
Voordat mijn vrouw en ik huiswaarts keerde was het eerst nog even na kletsen onder genot van een bak koffie. Daarna namen we samen afscheid van elkaar en kijken we terug naar weer een bijzonder samenzijn met elkaar. We waren weer even te gast geweest in Friesland en hopen bij gezond en wel zijn dit zeker in de toekomst weer vele malen te kunnen doen. Johan en Truus hebben in ieder geval voor 2023 alweer geboekt wat wij inmiddels ook al hadden gedaan. Maar we zullen elkaar zeker in het oog houden de komende tijd en dat ook weer onder genot van een hapje en een drankje.