Hoe tevreden was jij dit jaar over je vangsten?

Nu ik dit schrijf zijn we alweer in de maand november aan beland en is het karperseizoen voorbij gevlogen. Heb door alle omstandigheden een aantal maanden moeten missen en begon het voor mij wat later. Toen ik de draad weer kon oppakken loog het wat weer betreft er niet om, en spreken we over een zeer warm begin en dat heeft zich weken voortgeduurd. Als we over het karpervissen hebben dan waren er velen die toch moeite hadden om een karper te verschalken, maar sprak je ook mensen die het prima deden. Vandaar de kop boven mijn verhaal , hoe tevreden jij was over de vangsten. Moet zeggen dat ik met de feeder mijn eerste sessie begon en dat het niet makkelijk ging. Mijn aanpak was hetzelfde als in 2021 maar bleek dit geen succes op te leveren.
Statische: Dus maar even mijn statische hengels voor de dag gehaald met de nodige aanpassingen, maar ook dat lukte niet echt. Moet zeggen dat het extreem warme weer hier ook zeker niet meewerkte. Na een aantal weken had ik nog geen karper op de wal en besloot ik om weer terug te gaan naar mijn ouderwetse aanpak. Mijn vertrouwde Piet Vogel systeem, gewoon, geen poespas maar gewoon simpel. Had intussen toch weer mijn Feeder voor de dag gehaald, waarom zou je zeggen. Nou heel simpel daarmee heb je meer de neiging om verschillende plekken af te vissen, en moet zeggen daarna kwam toch het succes. De method was verdwenen en ben ik weer volledig overgestapt naar grover voer en als haakaas een snowman, ja die kun je in verschillende variaties aanbieden.
Wateren: Ik zit vaak op verschillende wateren en dat verschilt ook in de karperbezetting, en daar moet je ook zeker rekening mee houden als je praat over voeren. Dit is een onderwerp waar iedereen een mening over heeft, en daar kun je uren over praten. Ook word je overspoeld op social media met vele soorten Boilies, Pellets en ga maar door, teveel om op te noemen. En heeft een ieder zijn favoriete aas. Maar goed even verder met de vangsten want daar gaat het toch om? nadat de warmte langzaam verdween begonnen de vangsten ook toe te nemen maar kon ik niet over een serie praten, wat in het verleden wel vaker voorkwam. Maar goed dan zeg ik altijd beter wat dan niks. Wat de meesten ook al wel is opgevallen dat de karpers alleen maar groter worden en zwaarder en komen uit het water waar ik altijd vis heel veel spiegels op de mat. Een schubkarper vang ik zelden of nauwelijks meer terwijl die altijd de overhand hadden.
Natuur: Zoals we allemaal weten verandert er ook veel in de natuur en dat heeft mijn inziens voor de visserij ook zeker de nodige invloed. Het troebele water is niet meer, maar het heldere water is hier voor terug gekomen. Vis al heel wat jaren in de wateren van HSV Ons Vermaak in Kampen en daar zie je ook rondom het water alles veranderen. Ook dat baart zorgen voor onze passie, want het riet groeit volledig de visputten in met het gevaar dat de vissen zich daar volledig in vast zwemmen. De vereniging wil dit wel veranderen maar staan machteloos omdat de europese regelgeving gehandhaafd moet worden. Kortom we staan met de rug tegen de muur. Hierdoor zijn er maar een paar visplekken beschikbaar dat is zeer jammer. Hopelijk gaat daar in de toekomst toch wat in veranderen. Tot slot ben ik al met al tevreden over mijn vangsten in dit veelbewogen jaar en kan ik in de laatste weken van 2022 nog een poging wagen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

We zullen hem missen.

Bart Notten neemt na 25 jaar afscheid als bakkenist.

Dompekolk was vroeger een makkelijk karperwater.